Anmeldelse af musicalen Leonora Christina, Odeon torsdag d. 24. januar 2019

Lad os starte med at sige, at vi er ikke blevet bedt om at anmelde denne forestilling, men det holder os bestemt ikke tilbage.

I julegave fik vores datter Diana billetter til denne nyskrevne danske musical Leonora Christina, som skulle omhandle Kongedatteren Leonora Christina og hendes voksne liv. Udover, at Stig Rossen var på rollelisten, så øjnede min mand og jeg også, at vores datter Diana kunne lære lidt om Leonora Christinas historie, så billetterne blev købt, og vi glædede os faktisk til at opleve denne nyskrevne musical, der er instrueret af selveste Peter Langdal.

Da vi ankom til Odeon i Odense, hvor forestillingen fandt sted, var vi i rigelig god tid, så vi fik set lidt af området. Jeg må sige, at jeg fandt det bekymrende, at der bygges så moderne huse og mødesteder i en gammel bydel, hvor brolagte sten på gaden og de små huse osede af historie, stemning og hygge. Nu bygges der moderne lige op ad de gamle huse, og det er virkelig synd, synes jeg – men nok om det.

Forestillingen

Det er på ingen måde let af lave et referat af forestillingen, ganske enkelt fordi handlingen springer frygteligt meget.

Odeon skriver på deres hjemmeside ”LEONORA CHRISTINA er en moderne musical om en af danmarkshistoriens største politiske intriger. Historien om kongedatteren, der sammen med sin mand konspirerede mod Danmark, sad fængslet i Blåtårn og måtte flygte ud af landet anklaget for forræderi er en storslået fortælling om kærlighed, magtkampe, højforræderi og ensomhed – og et ægte kongedrama.”

Xenia Lach- Nielsen, Troels Lyby, Stig Rossen er blot nogle af de kæmpe talenter som musicalen Leonora Christina har med i castet.

Hvad synes vi så

Vi oplevede en forestilling, der sprang i tiden – Leonora Christina var i Brügge, så i København og så søreme i Brügge igen. Kong Chr. IV var levende, så død og så søreme levende igen. Det var svært virkelig svært at følge med i handlingen, og det blev kedeligt og uinteressant. Når det tillige er en musical, så burde sangene have noget ballast, men også her faldt de fleste sange til jorden. Faktisk fandt vi kun 3 sange, der understykkede handlingen, og hvor vi fandt en mening med placeringen i stykket – ellers var det ”Hov, her skal nok være en sang, fordi vi har vist haft lige lovligt mange replikker”.

Der er ikke gjort ret meget ud af persongalleriet af de mindre roller. Pludselig kommer Corfitz Ulfeldt trillende med en ældre dame i kørestol… først fik jeg den tanke, at det var Leonora Christina, der enten var blevet gammel eller sindssyg og derfor en skygge af sig selv, men næ det var ”Kirsten”… Senere kom det frem, at det var Leonora Christinas mor Kirsten (Munk, red.) men på intet tidspunkt fik vi Kirstens efternavn, så de mindre historiekyndige kunne følge med her.

Blev vi så oplyst

Nej nej og atter nej. Jeg havde det håb, at vi alle på hver vores måde kunne få lidt ekstra viden om denne Leonora Christina, der jo er en betydelig del af Danmarks historien. Igen tror jeg at fordi handlingens sprang så meget, og på ingen måde gik i dybden, så mistede forestillingen meget.

Skuespillerne

Jeg må sige, at jeg blev positivt overrasket over Xenia Lach- Nielsen. Vi kender hende jo de utallige musical roller, men her havde hun den bærende rolle og hendes stemme er helt formidabel – og sikke hun kunne agere.Stig Rossen, som faktisk var årsagen til, at jeg købte billetter, havde en alt for lille rolle. Han har format til noget meget større. Han ganske enkelt forsvandt, hvilket er synd, for den mand er nok den bedste musical performer vi har i Danmark, men at rette op på et middelmådigt stykke, kan selv ikke Stig Rossen. Efter forestillingen sagde jeg til min mand, at Stig Rossen var for lidt med, og en ældre dame vendte sig om og sagde til mig, at det var hun helt enig i. Troels Lyby brillerede i rollen som Corfitz Ulfeldt men heller ikke han kan, på trods at godt skuespil og en god stemme, højne denne forestilling. Positivt overrasket blev jeg over den unge Frederik III, spillet af for mig den totalt ukendte Joakim Lind Tranberg. Han har dog medvirket i andre musicals, men det har ikke været nogle, vi har set. Han spillede helt fantastisk. Jeg vil ikke nævne alle, blot sige, at man trods gode skuespillere, sangere og musikere ikke kan gøre noget middelmådigt til en komplet og flot forestilling.

Jeg vil slutte af med at give ** stjerner til forestillingen Leonora Christina.

Tina Magling

Don`t copy text!